
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
- Kaynaştırma
Eğitiminin Tanımı ve Amaçları:
Özel
eğitim gerektiren bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile birlikte
eğitim öğretimlerini, resmi ve okul öncesi, İlköğretim, ortaöğretim ve yaygın
eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan, destek eğitim hizmetlerinin
sağlandığı özel eğitim uygulamalarıdır. Kaynaştırma eğitimi,
bireyselleştirilmiş eğitim programlarıyla
engelli ve normal çocukların eğitsel ve sosyal yönden bütünleşmelerini
sağlama işlemidir.
Kaynaştırma
eğitimi ile,
Normal
eğitimden yararlanamayan özür ve özelliklerine uygun bir okula ya da sınıfa yerleştirilmemiş özel eğitime muhtaç
çocukların eğitim imkanına kavuşturularak topluma kazandırılmaları,
Özel
eğitime muhtaç çocukların, normal çocuklarla sosyal bütünleşmelerinin
sağlanması,
Engelli
çocukların kendilerini kabul etmeleri ve çevrelerinden de kabul görmelerinin
sağlanması amaçlanmaktadır.
- Kaynaştırma Eğitimine Alınacak Öğrenciler :
a)
Zihinsel öğrenme yetersizliği olanlar : Gecikmeli konuşma ve dil gelişimi, sosyal,duygusal ve
davranış problemleri ile okuma – yazma ve becerilerin kazanılmasında gecikme
bulunanlar.
b)
İşitme yetersizliği olanlar : Az işiten ya da işitme gücünü tamamen yitirmiş olan ve
dili kullanmada ve iletişimde yetersizliği bulunanlar.
c)
Ortopedik yetersizliği olanlar : Bir organını ya da fonksiyonunu kaybetmiş;
iskelet,eklem, sinir sistemi ve kaslarında bir engel bulunan ancak, sınıfta
başkasına bağımlı olmadan kalabilen çocuklardır.
d)
Görme yetersizliği olanlar : Az gören ya da görme gücünü tümüyle yitirmiş
bulunanlar
e) Dil ve konuşma güçlüğü olanlar: Sözel iletişiminde farklı düzey ve biçimlerde ortaya
çıkan aksaklıklar nedeniyle dili kullanma, konuşmayı öğrenme ve iletişiminde
güçlükler bulunanlar.
İlimizde Kaynaştırma
Eğitimine alınan öğrencilerin büyük bir çoğunluğu “Orta Düzeyde Zihinsel
Öğrenme Yetersizliği” ve “Hafif Düzeyde
Zihinsel Öğrenme Yetersizliği” olan öğrencilerdir. Diğer yetersizliği olan
öğrencilerin zihinsel aktivitelerinde herhangi bir yetersizlik söz konusu
değildir. Fiziksel yetersizliklerinden dolayı,
kaynaştırma eğitimine dahil edilirler.
Kaynaştırma, özel
eğitim gerektiren bireylerin yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte eğitim
öğretimlerini sürdürme esaslarına dayanan, destek eğitim hizmetlerinin
sağlandığı özel eğitim uygulamalarıdır.Kaynaştırma uygulamalarında öğretim
programları, programın
amaçları bireye
uyarlanarak uygulanır, Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı ile desteklenir.
3. Kaynaştırma Eğitimine Alınacak
Hafif ve Orta Düzeyde Zihinsel Öğrenme Yetersizliği Olan Öğrencilerin
Özellikleri:
¬Beden gelişimi daha ağır bir gelişim takip eder.
Akranlarından daha zayıf ve kuvvetsizdirler.
¬ Görme ve işitme gibi ek bedeni özürlere daha sık
rastlanır.
¬ Öğrenme yetersizliği olan çocuklar Psiko-devinimsel
alanlarda belirli derecede gerilik gösterirler. Büyük ve küçük kaslarını
kullanmada beceriksizlik gösterirler. El- göz koordinasyonunu geç ve güç
sağlarlar. Ritimlere uymada güçlük yaşarlar.
¬ Akademik kavramları geç ve güç öğrenirler.
¬ Dikkat süreleri, ilgileri kısa ve dağınıktır.
¬ Soyut terim,tanım ve kavramları çok geç ve güç anlar
ve kavrarlar.
¬ Konuşmaya geç başlarlar. Konuşma gelişimleri zeka
gerilik dereceleri ile oranlı olarak yavaş gelişir.
¬ Genelleme yapamazlar. Bu çocuklar kazandıkları
bilgileri ilişkilerine göre gruplama ve genelleme yapmada belirli şekilde
gerilik gösterirler.
¬ Kazandıkları bilgileri transfer etmekte çok güçlük
çekerler.
¬ Gördüklerini ve duyduklarını çabuk unuturlar.
Bellekleri zayıftır.
¬ Algıları, kavramları ve tepkileri basittir.
¬ Duygu ve düşüncelerini açık ve bağımsız olarak ifade
edemezler.
¬ Yakın çevresindekilerle kolay iletişim kuramazlar.
¬ Sosyal ilişkilerinde grupta daima başkalarına bağlı
olmak eğilimindedirler.
¬ Oyun ve toplum kurallarına uymakta zorluk çekerler.
Kuralları güç olan oyunlara ve sosyal faaliyetlere katılamazlar.
¬ Sosyal bakımda birçok uyumsuz halleri vardır.
¬ Sosyal ilişkilerinde kendilerini grupta kabul
ettirecek becerileri azdır.
¬ Kendilerine güvenemezler, başkalarına dayanmayı tercih
ederler,sabırsızdırlar ve kolay cesaretleri kırılır.
¬ Kendi kendilerine bir işe başlama arzusu gösteremezler.
Belirli bir amaca yönelmeleri çok nadir görülür.
¬ Duygu ve düşüncelerini ifade etmede birçok duygusal
bozukluk gösterirler. Bazen kızıp kırmak, dökmek, bazen de tam bir duyarsızlık
şeklinde davranışlar gösterirler.
4. Kaynaştırma eğitimine alınan zihinsel
öğrenme yetersizliği olan öğrencilerin değerlendirilmesi:
Özel Eğitim Yönetmeliğinin 73. Maddesine göre, kaynaştırma uygulamalarında eğitimlerini sürdüren
öğrenciler devam ettikleri okulun sınıf geçme ve sınıf yönetmeliğine göre
değerlendirilir. Ancak bireysel ve gelişim özellikleri dikkate alınarak,
sınavlarda gerekli önlemler alınır ve düzenlemeler yapılır. Değerlendirme de,
öncelikle bireyselleştirilmiş eğitim programlarında hedeflerin
gerçekleştirilmesi esas alınır.
Zihinsel öğrenme
yetersizliği olan öğrencilere, ilköğretimde sınıf tekrarı yaptırılmaz. Ancak,
yaşı ve fiziksel gelişimi uygun
öğrenciler, sınıf öğretmeninin
önerisi ve ailelerinin onayı ile birinci sınıfı iki yıl tekrar edebilirler.
İlköğretim programını başarı
ile tamamlayanlara diploma, alınan her türlü özel eğitim önlemlerine rağmen,
ilköğretim programı, uyarlanmış ilköğretim programının amaçlarını
gerçekleştiremeyen öğrencilere öğrenim belgesi verilir.
İlköğretim programı dahilinde,
öğrencinin okuma – yazma ve dört işlem becerilerini kazanmış olması esas
alınır. Bu becerileri kazanmış ve sosyal yönden gelişmiş olan öğrencilerin
değerlendirilmesi okul idaresi, ders öğretmenleri ve rehber öğretmenin görüşü
alınarak yapılabilir. Mevcut durum dahilinde kazanılmış becerisi olan
öğrencilere diploma, alınan her türlü eğitim önlemine rağmen bu becerileri
kazanamayan öğrencilere de öğrenim belgesi verilir.
- Kaynaştırma Eğitimine Alınmış Öğrencilerin
Eğitiminde Öğretmenlere Öneriler:
Çocuğun
bireysel olarak bütün yönleriyle tanınması eğitimin ilk dayanağıdır. Çocuğun
zayıf ve gelişmiş yönleri tespit edilmelidir. Çocuk bireysel olarak tanınmalı
ve yönlendirilmelidir.
Uygun
eğitim- öğretim ortamı hazırlanmalıdır. Çocukla çalışan kimsenin sabırlı ve
töleranslı olması gerekir. Çocuğa verilen eğitimde, sık olarak ve zamanında,
yerinde ödül uygulanmalıdır.
Eğitimdeki
tekrar dönemleri uzatılmalıdır, çünkü bu çocuklar öğrendiklerini çabuk
unuturlar. Tekrarların sayısı ve süresi, Çocuğun o bilgiyi ve beceriyi
başkasının yardımı olmadan kendi başına yapacağı duruma gelmesi amaçlanarak
belirlenmelidir, tekrarların sıkıcı olmamasına ve uygun aralıklarla verilmesine
dikkat edilmelidir.
Kendi
kendilerine karar verme, kendilerine yön verme zorlukları fazla olduğundan
öğretmen ve eğiticilerin kendilerine yön vermesine, uygun kararlar almalarında
kendilerine yardımcı olmalarına ihtiyaç duyarlar.
Yaparak
ve görerek öğrenirler.Bu çocuklara mümkün olduğu kadar somut ve uygulamalı
eğitim ve öğretim yöntemi uygulamak gerekir. Görerek ve yaşayarak öğrenmelerini
sağlayacak eğitim teknikleri kullanmak faydalı olacaktır.
Her
bilgi, beceri ve alışkanlığın çocuğun o andaki hayatı ve geleceği için anlamlı
olması son derece önemlidir. Bu çocuklarda sınırlı olan bu yetenekleri
kullanmak gerekir.
Sosyal
yaşantılar, sosyal bilgi ve beceriler kazanmaları önemlidir. Mümkün olan her
fırsatta normal yaşıtlarıyla ilişki kurmaları sağlanmalıdır. Bazı konularda
öğretmenlerinden çok akranlarından bilgi
ve beceri kazanabilirler.
Bu
çocukların eğitimleri, eğitimden alınabilecek her sonucu etkiler. Bunun için anne- baba ile sağlam ilişkiler kurmak,
okula alınan önlemleri evde de devam ettirmek, işbirliği yapmak gereklidir.
Öğretilecek
bilgi ve beceriler, kazandırılacak alışkanlıkların uygun şekilde parçalara
ayrılması ve öğretilmesi uygun olur. Genellikle öğretilecek konuyu beş kademeye
ayırmak ve birinci kademeyi iyice öğretildikten sonra ikinci, üçüncü, dördüncü
ve beşinciye geçmek uygun olur.
Kazandırılacak
bilgi ve beceriler, en basitten en karmaşığa doğru gitmelidir. Çocuğun eğitim-öğretime
başladığı zaman, başaracağı seviyeden başlamak gerekir. Bu suretle çocuk ben
yapabiliyorum inancı ile yeni adımlar atmaya hazırlanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder